image1-zoek
Dan lees je zo’n oproep en denk je:
Wat is een amateur illustrator?

Is dat iemand:

a) Die heel af en toe illustreert?

b) Die amateuristisch tekent?

c) Die zich als een amateur gedraagt en zijn/haar opdrachten nooit afmaakt?

Of moet ik ‘tussen de regels doorlezen’ dat het hier om een onbetaalde klus gaat? Inderdaad:

image

Het lijkt mij zoveel simpeler om zo’n essentieel onderdeel van een opdracht als budget gewoon meteen te vermelden.

Wanneer je pitch interessant genoeg is, lezen geïnteresseerden heus wel door en je bespaart jezelf tijd door niet te hoeven reageren op budget vragen, want ja, die gaan echt wel komen als je het zo vaag verwoord.

Hoe dan wel? Bij voorbeeld op deze wijze:

image2-zoekbeter

 

Het handigste als je een openbare oproep plaatst is er meteen een blogpost of webpagina voor te maken, waarin je de belangrijkste punten en de meest gestelde vragen die je kunt verwachten vermeld. hou het kort en krachtig, wees duidelijk, dan krijg je ook heldere reacties terug.

De belangrijkste punten om te vermelden in je blogpost/webpagina:

  • De tagline van het project = een zin met pakkende introductie van de essentie van je project
  • Wat moet er gebeuren en wanneer moet het af?
  • Wie zoek ik? = de kennis & vaardigheden die je zoekt in je samenwerkings partner.
  • Wat is de verloning hiervoor? = Geen budget, klein budget, budget in overleg, ruil dienst?
  • Wie ben ik? = Linkjes naar jouw portfolio | relevante informatie | korte biografie
  • Wie schrijven de reagerende aan? = Contact gegevens
  • Deadline aan te geven tot wanneer je reacties en offertes in ontvangst neemt.

En tot slot:

  • de datum wanneer geïnteresseerden een reactie van jou terug kunnen verwachten zowel als ze de klus mogen doen of het deze keer niet zijn geworden.

Zo wordt een korte Tweet/fb/g+ nog efficiënter om je opdracht via social media te verspreiden.